Цілі, засоби та гарантії успіху: дитина вчиться ходити, а вчитель вчиться комп'ютеру
Нещодавно прочитала думку: коли дитина вчиться ходити, в неї цілі дуже сильно відрізняються від мети батьків:
1. Мета дитини - НЕ навчитися ходити, а кудись дістатися: дістати іграшку, до шафи, до дверей, до вікна, до... І щоб дістатися до цього дитина готова на все. Навіть навчитися ходити. Отже, для дитини сам процес ходіння не є метою. Для дитини процес ходіння є ЗАСОБОМ досягнення мети.
2. Мета батьків - дитина мусить навчитися ходити. Вони готові зробити для цього все. Отже, для батьків мета - це процес ходіння.
Просто вражає успішність цього процесу! Адже коли у того, хто виконує процес та у того, хто керує процесом цілі не збігаються - процес приречений.
Слава Творцю - ролі батьків тут мало, процес ходіння в дитину закладений. Інакше діти б не навчилися ходити. Керувати цим процесом не треба - треба створити умови.
Так само відбувається і з процесом інформатизації вітчизняної педагогіки.
За мету ставиться процес опанування педагогами комп'ютеру. Влаштовуються курси, ефективність яких коливається від 1 до 5 %.
Причина - та сама, що й у дитини.
Мета курсів - навчити користуватися комп'ютером. А комп'ютер сам по собі є лише засобом для полегшення роботи та не може бути метою.
Мета педагогів для опанування комп'ютеру - не сформована. Немає мети в педагога використати комп'ютер для заміни ручної праці.
В якості цілей опанування комп'ютеру педагогам можу запропонувати:
1. Головна! Не відставати від учнів у володінні інструментом. НЕПРАВДА, що учень швидше вчиться працювати на компютері! Вчитель просто цим не займається. Адже (ДОВЕДЕНИЙ ФАКТ!), що людина з вищою освітою здатна навчитися в десятки разів швидше та якісніше, ніж неосвічена дитина.
Дитина не має життєвого досвіду, отже вона НЕ МОЖЕ поставити корисні та потрібні цілі при його опануванні. Частіше за все дитина опановує комп'ютер для ігор та закачок з Інтернету.
Вчитель, на відміну, відразу може поставити корисні цілі. Отже, процес навчання від початку може бути ефективнішим та цілеспрямованим. А відтак - навчання буде швидшим.
Тут немає протиріччя із загально прийнятою думкою, що дорослий вчиться гірше та повільніше, ніж дитина, тому що це не стосується вчителя. Вчитель займається інтелектуальною працею, в таких людей мозкова діяльність не старішає і здатна на багато речей.
Це ж підтверджує мій власний досвід: швидкість навчання у вчителів, яким за пенсійний вік, не відрізняється від швидкості навчання молодих колег. На швидкість впливає ВИКЛЮЧНО мотивація.
Таким чином, вчитель може навчитися працювати з комп'ютером значно швидше, ніж дитина.
2. Використовувати комп'ютер для створення навчальних матеріалів.
Комп'ютер може зробити для вчителя:
а. Наочні матеріали з пояснювальними виносками та підписами. Роздрукуваит їх та видати кожному.
б. Роздаткові картки чи тести з читабельним (друкованим) текстом, одноразового чи багаторазового використання.
в. Презентацію навчального матеріалу для демонстрації на уроці, включаючи повторення, пояснення та завдання.
г. Аудіозапис із поясненням, записаним голосом вчителя чи тексти художніх творів, записані професійними акторами (аудіокнижки). Цей аудіозапис можна дати дітям на флешку для повторення матеріалу вдома. тоді не треба проводити індивідуальні заняття.
д. Відеоролік з поясненням матеріалу, який включає презентацію та запис пояснення самого вчителя. Цей відеоролік також можна дати учням додому для допрацювання вдома чи для того, щоб йому допомогти.
є. Заповнення тестуючої програми: створення навчальних та контрольних тестів. Тестувати учнів можна як в класі (за наявності умов) так і вдома (учні принесуть файли з результатами тестів). Тестувати можна і через інтернет.
3. Використовувати комп'ютер для аналізу діяльності та обліку і управління навчальним процесом
Комп'ютер може зробити для вчителя і завуча:
а. Аналіз діяльності учня. Можна вести облік успішності своїх учнів, щоб потім побудувати діаграми і вивести і проаналізувати успішність кожного учня в кінці теми, семестру, року, за декілька років. Аналіз показати батькам. Комп'ютеру це не важко. При наявності спеціальних програм це робиться автоматично та виводиться при натисканні однієї кнопки за секунду.
б.Роздрукувати звіт про всі оцінки та відвідування за тиждень і відіслати батькові листом чи вклеїти його в щоденник. Комп'ютеру це не важко. При наявності спеціальних програм це робиться автоматично та виводиться при натисканні однієї кнопки за секунду.
в. Швидкий зв'язок з батьками. При наявності спеціальних програм батько може в будь-який момент переглянути оцінки та відвідування своєї дитини, подивитися на середню оцінку з предмету і порівняти із середньою оцінкою в класі.
|